Aktivní dovolená na kolech

Buďte vítáni na Blanensku ...
...v ráji všech turistů i cykloturistů. Zdejší příroda je protkána hustou sítí turistických tras, cykloturisté zde naleznou dobře značené stezky v terénu vhodném jak pro rekreační cyklistiku, tak pro náročné sportovce. Kouzlo zdejšímu kraji dodává značná rozmanitost přírody, která z vašich vyjížděk na kole udělá neopakovatelný zážitek...

Nabízíme vám několik tipů na cyklovyjížďky do okolí Blanska a Moravského krasu. Všechny prochází atraktivními místy regionu a bez problémů je zvládnou projet i ti, kteří na kolo usedají jen rekreačně. Tyto trasy jsou jen návodem, který ale nemusíte striktně dodržovat. Region Blansko - Moravský kras přímo vybízí k důkladnému průzkumu na kolech. Přejeme vám šťastnou cestu!

Stezka Srdcem jižní Moravy
Blansko - Moravský kras - Sloup - Ostrov u Macochy - Rudice - Jedovnice - Ruprechtov - Ježkovice - Opatovická přehrada - Dědice - Vyškov
  Města Blansko a Vyškov společně vytvořila projekt cyklostezky, který spojuje obě tato města a zavede cyklisty na nejkrásnější místa Moravského krasu a Vyškovska. Měří cca 50 km a povahou terénu je určena i pro méně zdatné cyklisty. Je vedena především po značených cyklotrasách a turistických stezkách. Průvodcem po celé stezce vám bude panáček Srdínko, který vás na 11 informačních tabulích seznámí s nejvýznamnějšími turistickými destinacemi podél stezky.
  První tabule stezky je umístěna v Blansku přímo u turistické informační kanceláře Blanka v Blansku. Místní cyklotrasa 5117 vás odsud navede na Jantarovou stezku, po které se vydáte do Moravského krasu na Skalní mlýn, kde vás čeká druhá tabule stezky. Můžete zde navštívit Kateřinskou jeskyni a poté se opět po spojovací trase Jantarové stezky (5/5) vydat k Punkevním jeskyním a propasti Macocha, největší turistické zajímavosti Moravského krasu. Čeká vás příjemná projížďka zalesněným Pustým žlebem, v jehož stráních se nachází desítky jeskyní. Třetí tabuli stezky najdete v centru obce Sloup, kam Pustý žleb ústí.
  Ze Sloupu vás panáček Srdínko za svou další cedulí vyšle do obce Ostrov u Macochy - za hotelem Broušek se napojíte opět na hlavní trasu Jantarové stezky. Projedete obcí, můžete se stavit v místním informačním středisku, které leží hned při trase. Z Jantarové stezky odbočíte cca 1,5 km za obcí na silnici do Vilémovic, dále se vydejte po červené turistické značce vedoucí až do obce Rudice, kde se u Větrného mlýna znovu setkáte s vaším průvodcem Srdínkem. Pokračujte s ním po místní cyklotrase 5119 přes Rudické propadání do Jedovnic, místa rekreace a odpočinku, který vám po absolvování poloviny trasy jistě přijde vhod. V Jedovnicích vás po 500 m cedule směřující na Autokemp Olšovec dovedou k poslední informační tabuli v Moravském krasu, která je umístěna právě v autokempu.
  Vaše další trasa povede po červené turistické značce směrem k Rakoveckému údolí, po cca 800 metrech odbočte na hráz rybníků Budkovan a Vrbový a napojte se na cyklotrasu 5080. Po ní pokračujte dále až na vrch Malinu, kde se dáte doprava. Po asi kilometru a půl jízdy lesní cestou dojedete na křižovatku, na níž odbočíte doleva, tedy na značenou cyklotrasu 5072, která vás kolem rybníka, u něhož je přes letní sezonu otevřen stánek s občerstvením, zavede až do Ruprechtova. Hned na začátku obce se opět setkáte s vašim průvodcem Srdínkem, který vám poví o větrném mlýnu na konci Ruprechtova a chalupě s doškovou střechou na návsi, které jistě stojí za to vidět.
  Z Ruprechtova pokračujte dále po trase 5072. Za obcí se s ní rozloučíte a napojíte se na trasu 5074, jež vás zavede do malebného Kateřinského údolí. Terén je tady sice náročnější, ale stojí za to ho překonat. Nad údolím, poté, co odbočíte do prudkého kopce doleva, na vás bude opět čekat váš Srdínko, aby vás informoval o možnosti návštěvy blízkých zřícenin Kuchlova a Hrádku. Nyní se již nacházíte nad Opatovickou přehradou. Ale pozor! Koupání v ní je zakázáno, protože slouží jako zdroj pitné vody pro Vyškov a okolí. Od přehrady sjedete do obce Opatovice, která dala přehradě jméno. Předtím si ale přečtěte u mostku přes Malou Hanou podrobnosti o tomto vodním díle. Trasy 5071 se pak držte i nadále. Přivede vás k dědickému kostelu, u něhož na vás opět čeká Srdínko s mnoha zajímavostmi. Nyní máte před sebou už jen poslední úsek cesty - průjezd okrajem Dědic a parkem Smetanovy sady ve Vyškově až k Aquaparku.

Za ptačí perspektivou
Blansko - Panorama - Obůrka - Veselice - Nové Dvory - Těchov - Blansko
  První část vyjížďky vede po místní cyklotrase 5116 z centra města okolo rekreační oblasti Palava do táhlého kopce k hotelu Panorama na Češkovicích. Odsud vás cyklotrasa přivede na Obůrku k výletní Restauraci U Jiřího a poté příjemnou lesní cestou až k rozhledně na Veselici, odkud se vám naskytne nevšední výhled na krajinu Moravského krasu. Od rozhledny sjeďte do obce Veselice a na první odbočce vpravo sledujte směr na Nové Dvory, odkud vás čeká nenáročný sjezd z kopce zpět do Blanska. Pro ty, kteří dávají přednost náročnějšímu terénu pro horská kola, doporučujeme z Nových Dvorů pokračovat Novodvorskou lipovou alejí ke zřícenině hradu Blansek, odkud vede strmá lesní stezka dolů k Punkevním jeskyním. Punkevním údolím se po Jantarové stezce dostanete zpět do Blanska.

Spojení historie a přírody
Blansko - Dolní Lhota - Rájec nad Svitavou - Petrovice - cyklostezka 5117 - Blansko
  Z Blanska se vydejte podél řeky Svitavy směrem na obec Dolní Lhota a Spešov až do Rájce-Jestřebí. Hned na začátku obce za továrnou Moravských keramických závodů odbočte vpravo a mírné stoupání vás přivede až k renesančnímu zámku Rájec nad Svitavou. Po několika desítkách metrů odbočuje z hlavní cesty značená mísní cyklotrasa 5085, která vás přivede nejdřív do obce Karolín a poté následuje zvlněný terén s mírným stoupáním do obce Petrovice, kde se první odbočka vpravo stáčí k Penzionu U Hraběnky. Obcí prochází cyklotrasa 5116, ze které se za obcí vydejte po cyklotrase 5117 stále klesajícím terénem po nenáročné trase do Blanska.

Za tajemstvím Moravského krasu
Blansko - Skalní mlýn - Kateřinská jeskyně - Suchý žleb - Ostrov u Macochy - Sloup - Pustý žleb - Skalní mlýn - Blansko
  Tato trasa vás provede okolo všech čtyř přístupných jeskyní Moravského krasu a v podstatě je celá vedena po známé dálkové cyklotrase Jantarová stezka (č. 5). V Blansku se na ni napojíte u ředitelství ČKD Blansko a budete sledovat tok říčky Punkvy až ke Skalnímu mlýnu. Dále projeďte Suchým žlebem okolo Kateřinské jeskyně až k Ostrovu u Macochy a jeskyni Balcarce a stále poračujte po cyklotrase do obce Sloup. Čeká vás Pustý žleb a sjezd k Punkevním jeskyním, Skalní mlýn, Punkevní údolí a Blansko.

Středověké putování
Blansko - Klepáčovská cesta - Olomučanské rozcestí - Hradská cesta - Nový hrad - Adamov - Josefovské údolí - Olomučany - Blansko
  Za Blanskem směrem na Adamov se vydejte po místní cyklotrase 5081 tzv. Klepáčovskou cestou, která přechází v cyklotrasu 5119. Poněkud strmější stoupání této trasy vám vynahradí pohodlná projížďka Hradskou cestou, ze které můžete odbočit na středověký Nový hrad. Hradská cesta poté klesá do údolí a směřuje do Adamova. Z Adamova pokračujte po cyklotrase č. 5077 Josefovským údolím okolo Huti Františka, vystoupejte přes Josefov do Olomučan, odkud se již bez problémů vrátíte do Blanska.

Po stopách železa - malý okruh
Blansko - Adamov - Josefovské údolí - Josefov - Wiehlova cesta - Klostermannova studánka - Rudice - Lažánky - Blansko
  Jantarovou stezkou se z Blanska vydejte do Adamova a pak po cyklotrase 5077 Josefovským údolím do Josefova. Za vesnicí pokračuje cyklotrasa vpravo do lesa tzv. Wiehlovou cestou poněkud náročnějším stoupáním. Na křižovatce tras se vydejte vlevo po cyklotrasách 5081 a poté 5119 okolo Klostermannovy studánky a jezírek U Černých hlín do Rudice. Následuje sjezd přes obec Lažánky do Blanska.

Po stopách železa - velký okruh
Blansko - Adamov - Josefovské údolí - Křtiny - Jedovnice - Lažánky - Blansko
  Stejně jako malý okruh začněte v Blansku a pokračujte do Adamova a Josefovským údolím. Tentokrát však projeďte Josefovské údolí celé, tedy okolo jeskyně Býčí skála a Kostelík, či jeskyně Výpustek. Ve Křtinách minete nádherný Santiniho chrám Jména Panny Marie, arboretum se vzácnými dřevinami. Dostanete se do Jedovnic, známé rekreační oblasti. Na cestě zpět do Blanska vás už čeká pouze mírný kopec "Převážka" a pak dlouhý sjezd obcí Lažánky.